شيخ محمد بن طاهر السماوي ( مترجم : عباس جلالي )
262
ابصار العين في انصار الحسين ( ع ) ( سلحشوران طف ) ( فارسي )
سعيد بن عبد اللّه حنفى « 1 » وى ، از بزرگان و دلاور مردان و نيايشگران شيعه در كوفه به شمار مىرفت . سيرهنويسان گفتهاند : زمانى كه خبر هلاكت معاويه به كوفه رسيد ، شيعيان گرد هم آمده خدمت امام حسين عليه السّلام نامهنگارى مىكردند و آن نامهها را نخست توسط عبد اللّه بن وال و عبد اللّه بن سبع و نامههاى بعدى را توسط قيس بن مسهّر و عبد الرحمن بن عبد اللّه و مرحلهء سوم با سعيد بن عبد اللّه حنفى و هانى بن هانى ، خدمت امام عليه السّلام ارسال نمودند . نامهاى كه توسط سعيد بن عبد اللّه فرستاده شد ، از ناحيهء شبث بن ربعى ، حجّار بن ابجر ، يزيد بن حارث ، يزيد بن رويم ، عرزة بن قيس ، عمرو ، بن حجّاج و محمد بن عمير و مضمون آن چنين بود : بسم اللّه الرحمن الرحيم « اما بعد : باغ و بستانهاى ما سر سبز ، ميوهها رسيده و نهرها لبريز گشته است . اگر تمايل داريد به لشكريان سازمانيافتهء خويش بپيوند « 2 » » . امام عليه السّلام ، هانى و سعيد را با نامهاى كه بدين مضمون در پاسخ افراد ياد شده مرقوم فرموده بود ، از مكه به كوفه بازگرداند . بسم اللّه الرحمن الرحيم « اما بعد : فان سعيدا و هانيا قدما علىّ بكتبكم ، و كانا آخر من قدم علىّ من رسلكم ، و قد فهمت كل الذي اقتصصتم و ذكرتم ، و مقالة جلّكم أنّه ليس علينا امام ، فأقبل لعل اللّه أن يجمعنا بك على الهدى و الحق .
--> ( 1 ) . شيخ طوسى در رجال : 101 ، شمارهء 990 ، وى را از ياران امام حسين عليه السّلام قلمداد كرده است . ( 2 ) . شيخ مفيد آن را در ارشاد : 2 / 38 آورده است .